Indahnya berpantang..

Assalamualaikum..

indah la sangat.. haha.. harap maklum.. aku dah melepasi waktu pantang 44hari dan 60hari.. tinggal hari ke 100 je.. berjayakah? bagi yang dah kahwin dan veranak.. paham la kot.. hehehehehe...... gelak panjang.. 

sebenarnya.. waktu aku berpantang 44hari tu taklah indah sangat.. tapi syok bila kena urut.. peh.. peh.. peh.. lega urat sarap.. pantang ni lebih kepada penjagaan diri si ibu luar dan dalam.. bayangkan selama 9 bulan bawak perut.. bawak nyawa kat dalam tu.... harusla banyak kondisi dalam dan luar badan berubah.. pantang jugak hanyalah satu adat.. tapi demi kesehatan jangka panjang.. waktu ni kena la jaga.. al-maklumlah baru melahirkan anak kan.. banyak pakai tenaga tu.. 
adat berpantang ni jugak tengok pada orang tu jugak.. xsemua orang sama berpantangnya.. kalau ikut stai orang dulu-dulu.. memang ketat sesangat la kan.. itu ini xleh.. 
macam mak aku kata lah.. menangisla makan nasi ngan ikan bilis kering jer sampai buasir.. hahaha..

jadi aku berpantang ikut cara mak aku la.. dia yang jaga makan minum aku sepanjang sesi tu kan.. mak aku punya stai.. xketat cam orang lain.. macam kengkawan aku dok cerita tym dorang berpantang.. contoh : berpilis.. tepek2 kat dahi tu.. family aku takdak camtu.. 
tapi bab makan memang kena pantang pasal aku susukan baby.. jadi apa yang aku makan.. anak aku turut makan.. ibu yang breastfeed baby ni memang kena jaga2 makan ok.. salah makan.. anak tanggung sama.. sungguh kesian!.

tepek sekepim muke syukrii nak nenen.. hihi


 walau bagaimanapun kan.. pantang makan aku pun tak kaw2 sampai makan nasi ngan ikan bilis je. haha.. mak aku pandai variasikan .. paling banyak dia variasikan ikan masak asam lah.. kahkah.. yang herannya xjemu lak aku makan.. berselera je makan.. nasik penuh2 pinggan je.. mak aku cakap aku kuat makan. kehkeh.

tapi paling sadis tym aku berpantang adalah sifat pemurah jiran-jiran.. rasa nak nanges sangat.. hari hari ada ja yang sedekah.. sedekah udang, ketam. sutun.. huwaaaaa... aku mana leh makan...
bayangkan penderitaan aku.. makan nasi berlaukkan sayuq sawi dan ikan glamer masak asam.. paling hot pun makan belut je. di samping mereka enak menjamu selera ketam masak lemak.. sambal tumis udang petai.. besambal tempoyak.. memang seksa! balik kg tapi xdapat makan tu semua. 

masak lemak udang lipan.. en.hubby suruh amik gambo.. jakun xpenah makan udang lipan.. hahaha


ok.. melalut pulak aku.. kehkeh..
dalam berpantang.. jangan makan makanan atau sayuran yang sejuk2.. contoh paling afdal ais la.. aku tak tahu la sapa yg berani makan ais dalam pantang ni.. yang pasti kita nak hot2 je tym tu.. nak berstokin jer dengan otomatiknya.. tapi kan boleh pulak mak aku meniaga aiskrim mesia.. keluar masuk berbudak beli. dok tayang depan aku..  peh!

curik google..

tapi.. oleh kerana iman aku kuat.. dengan senangnya aku tepis dugaan ni.. lagipun aku bukanlah penggemar ais... biasa2 aje.. sampai hari ni aku masih berpantang ais.. kalau boleh nak pantang lama.. jaga perut takut muncit.. kihkih..
ops.. melalut lagikk...
lagi sayuran pulak.. elakkan makan syuran yang sejuk.. contoh kubis, bayam, dan lain2 lagi.. aku pun tak berapa pasti.. ada jugak yang makan.. tengok ketahanan badan seseorang tu lah.. mak aku kata try and error.. makan sikit dulu.. kalau ok, ok lah.. kalau rasa gelap mata, badan seram sejuk.. better stop.. kang ada yang kancing gigi kot.. or tumpah darah.. nauzubillahuminzalik!

part paling best dalam berpantang opcoz la sesi mengurut.. sangat2 lega bila diurut yuu ols.. rasa nak balik kg sekali lagi nak urut lagi lah.. mak bidan tu memang terer.. pasal dia boleh tahu aku penah jatuh dulu.. maksudnya masa anak dara dulu.. yup! aku penah jatuh terduduk dulu.. aku ingat adalah 3 kali aku jatuh yang dasyat, pest.. jatuh tepi jalan. kat simen tepi jalan tu.. secen, jatuh tangga.. owh tuhann.. jatuh ni paling sakit.. sampai pitam aku.. paling xtahan.. jadi suster ngesot aku sampai ke lift.. sila bayangkan! haha.. last sekali masa main ais sketing kat sunway.. gedikk kann.. nak try menda2 gitu.. hamik ko jatuh gedebuk macam durian. kahkah..
pesanan buat semua.. kalau penah jatuh.. bawak2 la berurut.. dalam kes aku tu.. Alhamdulillah ALLAH masih bg rezeki kat aku.. bagi perempuan, peranakan kita tu amatlah penting.. kalau jatuh terhentak.. mungkin boleh jatuh kebawah.. kesannya.. susah nak lekat.. lekat apa? maksudnya susah nak preggy.. kadang menda yang kita amik sambil lewa ni lah yang susahkan kita..
so, jagalah diri..


oklah.. xceli.. banyak lagi nak share.. tapi bahu dah sakit.. ___________ da bengkak.. nak pi pump!. hehehe
bubaiii...



3 comments

  1. okla berpantang mak jaga. tp macam teruk jugak eh. hihi.. kena kuat semangat tang pantang makan la. yg lain2 tu ok lg. kalau cikna xtaulah. entah2 asyik curi makan. heheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. chic na.. lau breastfeed bby.. otomatik jd takut nak makan itu ini.. takut effect kt bby.. hihihi.. tp coklat leh makan.. wat tmbah susu lg tu. jgn riso.. hahaha..

      Delete
  2. cer try klik link nie untuk tengok kain felt

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..