Percutian yg mendebarkan..


Assalamualaikum..

hari sabtu lepas, pakcik a.k.a ayah tiri suami a.k.a FIL. ajak pergi rumah adik beliau di Pahang.. oleh kerana pakcik dah banyak tolong kami.. tak sampai hati pulak nak hampakan permintaan beliau.. apatah lagi adik beliau buat kenduri arwah untuk arwah mak ayah pakcik serta arwah MIL.. tak tergamak pulak.. jadinya incit suami ambik cuti, then.. maka bertolak lah kami pada petang sabtu itu..
kendurinya malam..

sempat tido dulu sebelum pegi.. hihi.
(pakai bju abg aqil kecik2)

masuk je dalam kete terus jaga..
(tobat umi xbg pakai bju ni lg dah.. semua hengat dia gugurl. hahaha)





berbalik pada tajuk.. 
pada mulanya aku ingat pahang ni dekat je.. ( sepanjang hidup tak penah g pahang.. kuikui..)
rupanya jauh jugak..
perjalanan bermula dengan baik.. tapi bila dah samapi karak.. telinga aku jadi berdengung.. terasa macam naik kabel car kat bukit bendera la pulak.. hehehe
aku tanya hubby.. dia kata biasala tu jalan bukit.. okey...

pastu dah lepas tol karak.. adik ipar aku bawak ikut jalan kampung.. entah.. yang aku nampak sign board.. chemomoi ke apa ntah.. 
disini lah bermula perjalanan yang mendebarkan tu... 
huwaaa..... berbelit2 nya jalan.. macam ulau kena palu.. lagi dasyat dari tu kot.. like 360 darjah pusingan kona dia tu.. 
ALLAHUAKBAR.. mengucap panjang aku.. huhuhu.. mujurlah syukrii sepanjang jalan tido.. memang aku sumbat nenen je bg lalok.. biar dia tido.. xla dia pening.. dahla kiri kanan hutan.. pheww...
jalannya macam endless road.. macam xde penghujung.. aku ngan hubby pandang sama sendiri..
kereta sebijik dua je lalu ikut jalan tu.. 
seriusss menyeramkan dan mengerikan... 

sunyi camni... hnya radio kereta je berbunyi....  krik..krik..


kidnap dr blog org yg lalu jln yg sama.. hehe.. peh.. seremm..

 tapi.. dalam kepala.. macam nak wat entri je jalan ni.. kuikui..
aku tak berani pun nak snap gambo.. kang apa2 muncul kat skrin.. gila penakut aku sekarang nih.. hahaha..

akhirnya setelah hampir 3 jam setengah perjalanan.. dengan itu.. sampailah kami ke destinasi.. Felda khemamal ker .. ape ntah nama tempat tu.. xhengat.. 

dah masuk kawasan felda.. barulah lega.. meriah jer.. macam tak sangka lak.. di sebalik jalan yang mengerikan tu ada penempatan yang boleh tahan prasarana dia.. 

mari kita ke cerita syukrii pulak.. hahaha..
sampai aje terus kena rebut.. al-kisah kat sana takde baby.. syukrii lak sukalah.. bertukar2 tangan dukung dia.. semua pakat geram.. tersengih2 je orang agah.. kehkeh,,
sekali lagi kuarlah ayat2.. alahai.. baiknya dia.. tak dengar pun suara.. sengih ajer.. dahtu meloncat2 tengok berbudak lain berlari2 kesana kesini.. geram lettew xleh jalan lagi.. hahaa

tapi.. cerita sedih buat abah dan umi syukrii..
sampai dalam kul 6 petang.. kami dihidangkan dengan air sirap saja.. aduii.. dalam hati " xde ke hidang kueh mueh ke.. dah nak kenduri kan malam nanti.. "
hubby bisik.. kata lapar.. aku apatah lagi.. syukrii dok makan aku kot.. haha
tak menahan.. adelah kek apollo seketul belen gift kenduri kat puchong dalam keta.. berebut aku ngan hubby.. macam apa lagi.. kahkah.
yela.. nak pegi dapo mintak makan.. bukan sedara rapat.. pertama kali pergi lak tu.. kalu balik kg melaka ker.. takde la aku segan.. huhuhu..

maka, menahan la kelaparan kami sampai ke lepas isyak..
dahla bau ikan kering dok tengah goreng..menusuk2 kalbu.. mencabar betul!
kul 8 lebih gitu.. aku angkut syukrii masuk bilik.. kunon nak susukan dia.. nak tidokan dia.. xmau tido lak budak tu.. bising dengan budak2 kat luar.. dia isap nenen pun tak tenang.. pusing2.. nak ikut main jugak kat luar.. hahaha

kul 9 lebih aku pun kuarlah dengan syukrii.. dengan harapan orang dah start makan.. tapi.. aku tengok elok jer kaum perempuan dulu bersembang dalam rumah.. aik? dulang tade.. lauk pun xde.. air pun takde.. dah makan ke dorang ni.. huhu..

pegi jengok kat luar nak cari hubby.. ramainya orang mesjid.. lelaki semua.. segan lak nak tayang muka kt luar.. tengok dr jauh.. hubby dok beratur amik makan.. cehh... dia dah dapat makan.. kata hati penuh jeles.. hakhak! sempat gak aku risau lauk abis.. ramai kott.. khemah satu je pun..

akhirnya.. kul 10 lebih dengar tuan rumah kate.. haa... orang pompuan dah leh makan.. pahtu ade lah yg offer nak pegang syukrii sementara aku nak pegi makan.. tapi hubby dah datang dulu.. dia amik syukrii bawak masuk bilik..

aku, dengan selaju mungkin amik pinggan beratur amik makan.. kahkah.. hamik ko.. penuh pinggan nasik.. pedulik hapa orang pandang. aku lapaqqqq!!!
tapi.. kempunan je rasa.. sate habiss.. huwaa.. aku nak satee....
lauk sedap..
 asam pedas ikan tenggiri..
ikan keli berlado..
kerabu pucuk ubi..
ayam goreng..
kari daging..
ulam-ulaman.. ada jantung pisang.. peh! my pebret..
sambal belcan dan ikan kering..

semua aku amik kecuali pucuk ubi.. tak berani makan.. huhu.. 
masa aku dah nak selesai makan tu kan.. tuan rumah leh tanya lak kat aku..
"kenyang dah? harap2 kenyang la..datang jauh2.. "
aku.. just senyum sedaya mungkin.. adehh... hahahaha..

aku tengok hubby.. aik..? syukrii dah takde.. sah! tangan ke tangan lagi.. ngetop anak umi.. 
mujur malamnya syukrii tido dengan lena.. malah umi ngan abah pun tdo selena-lenanyer... hihi..
keesokkan paginya kul 10.. kami pun bertolak pulang.. kali ni.. ikut jalan kuala pilah.. fuhh lega.. jalan ni 100kali lebih menyenangkan.. hehe.. syukrii pun xtido.. sebuk borak ngan atok.. macam la atok paham.. haha..


okeh.. sekian saja cerita kali ini.. nak balik kije dah.. bubai... 


15 comments

  1. fuh...menahan lapo....kalau akak mau meroyan...hiihhii...mmg jln nk g pahang mencabar..akak kalau g sure muntah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hampir2 nak meroyan dah kak. merecik2 peluh thn lapo.. peh.. dramatik.. haha

      Delete
  2. baca tajuk pun dah berdebar.. kihkih.. mak aii jalan. macam ulau berlingkau.. haha.. adat diorang kat sana kot lelaki makan dulu pastu baru perempuan makan. mau kebulur dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam ulau belingkau atas pagau.. hahaha.. sungguh seksa adat itu chicna.. apakah salahnya hidang dlm rumah.. rumah bukan mainlah luasnya.. kehkeh.. untung org laki. :p

      Delete
  3. ish seramnya jalan... cuba kalo lalu mlm2.. haihh.. comelnye dia tdo.. geram tgk tgn dia tu.. babamnyee.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu malam.. jage2... ade yg memerhati... kehkeh..
      tgn ketak2.. angkt berat.. kikiki

      Delete
  4. Lalu kt karak mmg dengung dengung tinge sbb kn tnh tinggi.. kite kalo lapo boley mgigil taw...lg kite ni bf ye dok

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula.. rasa cm naik bukit bendera.. haha.. mmg gigil da pun yunk.. tak keruan jdnya.. huhu

      Delete
  5. hoho...mcm menakutkan jgk jalan tu..saya pon penakut jgk..haha..

    ReplyDelete
  6. hahaha..standard jalan kampung la mell..mujur tak kene cam aku..tapi bahaya gak sebb ko bawak baby..mujur la petang..kalau bleh toksah la jalan malam, melainkan keadaan tak dpt dielakkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu ar, adik ipar aku la tu.. kunon nk jln dekat.. padahal lalu kuala pilah sama je kot.. xlah menyeramkan cmtu.. dahla bengkang bengkuk.. 3kali jumpa jalan batu2 tu.. sabau jelah..
      kalu malam mmg xbalik la kot.. mujur syukrii tido spnjg jln.. risau aku..

      Delete
  7. 3 jam kena lalu jalan tu? Adoiii..tension kot.hehhe.so pulang pun jalan yg sama ke dear?..huhuhu
    Sapa yg tak suka baby kan dear..nasib baik syukri steady je,tak tunjuk rimas.hehe.
    Cian...akhirnya berbalas jg kelaparan kan? Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. 3jam lalu jln tu.. pulang ikut jalin lain.. tobat xikut situ dah.. hahaha..
      syukrii mmg steady.. suka glemer2 gitu.. kehkeh...
      akhirnya balas habis2an.. hik!

      Delete
  8. tu di panjang cerita.tak menahan perut lapo.jln pun berliku cmtu..kesian.hahaha..area pahang mmg tk byk kete..macam terpencil sgt..adik ipar ada dok pahang..kadang2 lalu gak karak tu

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..