Resepi : Kek Coklat kukus Devil Fudge

 marilah kita tinggalkan kisah duka itew.. untuk hiburkan hati.. aku rewardkan diri sendiri and hubby dengan membuat kek coklat yang marbeles dilises! harap maklung.. aku memey fanatik ngn kek coklat. kuikui..
kebetulan isnin aku dah start keja.. jadi ahad tu aku buat la kek untuk kawan sekerja aku. plus nak bg kueh raya pun dah tinggal sikit je kann..

resepi ni aku dapat dari majalah RASA. aku adjust sikit-sikit ikut aku punya selera. heh!

yang dalam majalah punya.. hahaha..

tanpa membuang masa.. mari kita tengok resepi ni.. senang ya amat derr..

bahan-bahan kek :
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan serbuk coklat ( aku pakai coklat murah cap HERO jer. haha)
1/2 cawan milo
1 sudu kecik baking powder ( aku pakai sudu KFC. )
1/2 sudu kecik soda bikarbonat
sekotak kecik susu coklat dutch lady. ( ikut resepi susu segar. aku tukar.. )
1 cawan butter
1/2 cawan gula
3 @ 4 biji telor ayam

bahan topping :
1/2cawan minyak masak
1/2 cawan serbuk coklat + milo
1/2 cawan susu pekat

cara-cara buat kek :
-ayak tepung gandum, baking powder dan jugak soda bikarbonat. campur milo dan jugak serbuk coklat. gaul dalam satu bekas.
- bekas yang lain.. pukul butter and gula sampai kembang.. masukkan telor satu persatu.. gaul sampai sebati..
-campurkan kesemua bahan tadi. masukkan jugak susu coklat tadi.. gaul bersama-sama supaya sebati..
-tapis dan masukkan dalam bekas untuk dikukus.. ( tujuan tapis supaya kek lebih gebuss dan sodapp..)
-kukus around 45min atau sehingga masak. nak tau masak ke tak. cucuk lidi pada kek. kalau licin jer. tanda dah masak hokeh!
cara-cara buat topping :
-masakkan secara kaedah double boiling..
kalu xreti.. masak dalam piyuk sampai cair pakai api perlahan..

note : aku baru tahu buat topping pakai minyak masak supaya bagi nampak berkilat.. hehehe.





gila comot.. aku punya.. haha.. xda deco2 haih!

nak resepi lagi mudah boleh pegi -----> sini



5 comments

  1. xnk dh buat kek.nk diet.hehehe

    ReplyDelete
  2. wahwah..kita pon peminat kek coklat jgk ni..

    ReplyDelete
  3. sy klu buat kek coklat guna susu coklat dutch lady gak

    ReplyDelete
  4. alaa dah terliur ni cemana ni.. kena pos kat cikna la camni.. hihi..

    ReplyDelete
  5. first time dgr buat topping guna minyak..kita pakai mentega ja berkilat juga :)

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..