Modus Operandi Sindiket Koyak dan menang.


semalam.. pada mulanya aku google fungsi microwave oven brand AREZZO.. sebab kakak aku bg microwave tu kat aku.. tapi yang aku jumpa kebanyakkan tentang penipuan dari syarikat arezzo ni. dan kes nya sebijik macam cerita kakak aku dulu. cis! menyampah lak aku nak pakai microwave tu.. hahaha..

rupa microwave dia.


cerita dia macam ni.. berlaku around tahun 2009 @ 2010 gitu kot. masa tu aku belum kawen.. dok bujang ngan kak aku kat sg way.
kakak aku terkena masa dia pegi kat GIANT kelana jaya. masa tu dia jalan sorang2.. p supin sorang2. kalu aku ada harus dia tak kena tipu. pasal aku akan tanya sebab musabab kenapa dia nak beli. al-maklumlah aku ni kan kidikut. (tapi kakak aku pun lbih kurang aku gak kidikut.. heran!)

masa tu aku tengah keja. tetiba dapat mesej dari kakak aku kata dia kena pukau. and tipu mungkin.. kakak aku kata dia macam terpukau.. entahlah..
modus operandi dorang.. dorang konon buat promosi.. then suruh kita isi form nak bagi free gift. lepas tu terang serba sedikit pasal produk dorang. lepas tu dorang bagi sampul koyak dan menang.. then, dorang buat-buat terkejut yang tak pernah-pernah orang menang camtu.
masa tu kakak aku konon2 menang beli microwave percuma filter air DR.AQUA. and set kuali tahan karat.. dorang siap telipon manager dorang kunon2 kakak aku pelanggan bertuah. satu dalam sejuta la kunonnya.. masa tu.. kakak aku kata tak mau.. yela.. apa jadahnya dia nak beli semua tu. dok menyewa rumah bujang kot kami.. pahtu.. siap nampak kakak aku punya buku bank. siap ikut sampai ATM hocay!. kurang ajau kan.. kakak aku lak macam orang bodo ngikutnya.. perghh.. menyirap aku dengar weyhh...

pahtu.. kakak aku kata dia tersedar masa dia dah sampai kat rumah dengan teksi. bwak balik barang2 tu.. tiba-tiba dia tersedar. UNTUK APA AKU BELI SEMUA NIE????  jerit hati beliau.
aku suruh wat report polis.. tapi kakak aku taknak.. katanya report pun tak guna. coz, polis tak terima kes pukau.. aku pun nerd bab2 gitu.. melayang la duit dia dekat RM3000. Peh.. banyak tu weyhh..
dia siap nyumpah2. sakit hati xnak pakai barang2 tu..

lepas 2 tahun kejadian.. bila dia beli rumah sendiri.. aku suruh pakai je barang2 tu.. wat pa nak simpan..  lagi rugi.. jadinya dia pakai la jugak barang2 tu.. microwave oven tu dia bagi aku.. dia dok sorang. bukan pakai pung.

so, moral of the story.. harap kita semua lebih alert tentang ni.. biar di cop kedekut dari di tipu.. and berhati-hati lah ye bila shopin2 tu.. yang paling penting.. make sure pesan kat hubby kat sebelah..

"bang... kalau nampak ayang nak ke arah promot2 tu.. sila tarik tangan ayang jauh2 hocayy!! "


aku.. kalau ada gitu.. jalan stret je. takpe2.. saya dah ada semua tuh!. hahahaha..

and, hubby aku cerita.. dulu dia ada keja sekejap jadi salesman gores dan menang. dalam seminggu kot katanya. siap ada kursus menipu orang kooo...
kuang ajaq! (tapi hubby xsempat menipu.. dia kesian kat mangsa.. lepas seminggu training, dia cabut.)

noted :
antara pengalaman yang kena tipu cam kakak aku.  
http://www.aduanrakyat.com.my/arezzo-gunakan-penipuan-sebagai-tektik-penjualan
 


tak tau la ada lagi ke tak malaun-malaun yang menipu orang ni.. macam dah senyap kes gini.. tapi tak tau la kan.. tukar taktik lak..

10 comments

  1. kes pukau ni byk juga berlaku..opismate sy pernah kena..sedar2 brg kemas dh hilang..

    klu gores n menang tu sy pun penah kena..gores sekali takde pape bley plak suruh gores lg satu..dh gores beria je menang kereta kancil..nmpk nau menipu..haha

    nk cerita lebih detail dh bley buat satu entry...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pukau mak penah kena.. mujur sempt amik no plat van dia.. dpt tgkap n dpt blik brg kemas mak.. mak jd heroin.. hehehe..

      gores n menang memey la nampak nipunyer.. hahaha..

      Delete
  2. huii.. siap ada kursus menipu.. memang nak menipu orang jela keja depa ni eh.. selalu kalau jumpa org camtu cepat2 je lari.. hahah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade chicna.. yela.. org2 ni nipu je kejenye.. di butakan oleh wang ringgit.. huhuhu...

      Delete
  3. Ooo jenama arezzo ke yg byk buat penipuan ni? Dulu kalo gi midvalley, mmg ada group ni kat luar carrefour. Tapi derang tak buat cabutan bertuah.

    Ayah saya pon pernah kena tau. sama jugak la modus operandi ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. A,ah.. ramai yg terkena ngn jenama ni.. lg 1. AIM ITALY kalu xsilap..

      sama je kan taktik dorg.. huhu

      Delete
  4. kes akak ckp yg dorang ikut sampai ATM tu sy pnh kena masa study dulu kt shah alam..terkena dgn satu company pelancongan katanya..huhuu..melayang RM 300 tak silap..ritu pnh call syarikat tu sbb nak dpt diskaun konon nk g bercuti dgn kwn,katanya akak tu takde kat company tu..call hp pun tak berjawab,sms apatah lg.huhuhu..
    ada ritu budak yang promot brg pe tah katanya dpt gelas kat tesco..siap ikut lg..kak meh la dulu dgr ni sy bg gelas kat akak kalau akak beli brg ni..selamba sy jwb sori la umah sy dah banyak gelas,tak berminat...hahaha.terkulat2 budak tu..padan mukaa..hahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. haruu.. ikut sampai atm. seriau woo.. sy mmg xlayan lah org pomot ni. kdg dgr je. belinye idak.. hahaha

      Delete
  5. sister in law akak kena jugak. tapi dia kena tipu yg tilam punya

    ReplyDelete
  6. depa ni xde keja dahhh,.. tau nk menipu jek... jom tipu depa blk..haha... deqla plak mmg mls nk lyn pomot2 bagai nih.. mmg wat sombong jek..hihihi..

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..