sesudah raya.... seterusnya....

Asslamualaikum..

wah.... belog pung cuti raya nie.. kehkeh.. apa leh buat line maxis cukuplah hampeh di kampung aku tu..
(macam ada masa je nak hapdate belog.. :p )
apa yang boleh aku katakan.. raya taun raya sakan aku noo...
haha.. tapi aku kesian kat hubby aku..
raya ni pengalaman baru bg dia pasal beraya kat kampung aku..
yang bahasanya lain.. kami cakap utara.. 
kadang blurr je hubby aku nak paham.. haha..
yang makanannya lain..
hampir setiap hari menu wajib mak aku kari.. kari.. dan kari.. kehkeh..
oh ye.. petama kali dia makan laksa mee tau.. 
mujur dia puji sedap..
kredit kat kakak aku si tukang masak..


ok stop pasal pengalaman raya...
nak cerita agenda seterusnya...

oleh kerana kehamilan aku dah cecah 5bulan++ kenala prepare barang2 baby..
apatah lagi anak sulung ni..
baby pun rancak menendang2.. walaupun perot ummi dia kecik coktet jer.. comel2 gitu.. haha..
aku lebih suka beli awal2.. senang xkelam kabut.. huhu..

chekclist barang bayi

PAKAIAN
> Sarung tangan (4-5 pasang)
> Sarung kaki (4-5 pasang)
> Topi
> Baju lengan pendek (4-5 pasang)
> Seluar pendek (4-5 pasang)
> Baju lengan panjang (4-5 pasang)
> Seluar panjang (4-5 pasang)
> Barut (3-4 psang)
> Lampin kain/pakai buang (ikut keperluan)

PENJAGAAN DIRI
> Bedak
> Losyen bayi
> Baby Oil
> Minyak Telon
> Wet tissue
> Nappy cream
> Cotton ball
> Cotton buds
> Sikat

MANDI
> Tuala
> Besen mandi
> Sabun/mandian bayi
> Syampu bayi

TIDUR
> Tilam
> Bantal tidur (2)
> Bantal peluk (1)
> Selimut
> Kelambu
> Baby coat (perlu ke?)

MINUM
> Susu ibu
> Botol susu
> Puting
> Bib
> Tuala kecil
> Termos
> Berus cuci botol
> Sabun pencuci botol

OUTING
> Stoller/Baby carrier (pouch/RS/wrap dll.)
> Car seat
> Beg 
> Nursing cover


tengokla.. yang mana xperlu xbeli la kot.. yang penting2 dulu nak beli..
dah stat fenin kepala... hewhew.. tapi teruja nak tatap si kecil..
hhehehe...
sabar naa... ada lagi lebih kurang 4 month lagi..
nak siap sedia fizikal dan mental nie..
hihihi..



cyaa~


note: penat beraya
perak- puchong
puchong -melaka
melaka-nogori
nogori-puchong

kehkehkeh..

14 comments

  1. nak save la senarai keperluan ni..senang guna masa depan.hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunyik macam xsabaq ja. Hahaha.

      Ehsan google jugak checklist tu.. Kehkeh.

      Delete
  2. ko kg kat mane makcik..utara ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rajin ko tukar header kan..makin membuyung perut ko, doodle ko pon sama membuyung..hehe..kiut2 gitu..hahaha

      Delete
    2. kg aku kt perak. Tp cakap dah staii utara.. Hehe..

      Header pun kena ikut pekembgan tuan belog. Haha.. Tp aku xgumuk pendek cm kt header aku tu weyh. Kahkah.

      Pakcik. Aku xleh p belog ko. Ada malware.. Ggrr..

      Delete
    3. nk je tgk gmbar mell preggy sti comel je kan., hai baby :P

      hoho mell pon ckp blog bundle ade malware ., so betul la bukn aku sorg kena :P

      Delete
    4. chuu... segan nak tayang.. perot kecik.. xnampak pun... baby nyowok2.. hehehe

      Delete
  3. Kau due bulan 12 nanti ek? Sbb lebih kurang adek aku la da 5 bulan hamil. Hehe. Yeyeyh! Mell dah nak ada baby :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. bulan 1 la makcik.. ikut due 7/1.. tp xtau la dia kua 1/1.. hahahaha... yeyeah!.. xsabau!

      Delete
  4. lama tak dtg cni..wah dah siap persiapan nak sambut baby...seronoknya..tumpang bahagia...header pun dah tukar...cantik sangat....mg selamat hingga melahirkan yer..tak sabar nak tgk baby..

    ReplyDelete
  5. mell, jgn lupa beli breast pump k. penting taw.

    ReplyDelete
  6. byk jugak tu... a'aa betoi tu.. beli yg penting2 dulu...

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..