Ibu bapa Sekarang. (Not ALL)



Aku hairan jugak dengan ibu bapa sekarang (not all..) bukan apa sana sini.. macam dok bangga anak pandai  skepim.
"eh.. my doter  kan 2y dah pandai speaking yuuu.."
"my son lg best dah pandai reading2 in english tau."

okeh.. memang bagus anak pandai cakap omputih. aku pun ajar syukrii skeping. eh!. speakim2.. talk2 in english. yela. katanya bahasa doniaa.. tapi.. yang harunya.. bila anak sampai dah xtau nak cakap bahasa ibunda dia sendiri. maklumlah.. mak pak dok speakim je. bila orang tanya.. "ayah mana ayah?"
"who's ayah?" ke haru namanya... dah tu dok malaysia. muka tu dah sah2 malay punya. kot cam si comel JJ.  dok kat jeremen sana tu takpa lah.. takkan spekim malay pulak ngan orang jeremen kann. hahaha.
tapi.. yang sedihnya.. ibu bapa yang terlalu berbangga dengan bahasa inggeris ni.. lupa sudah akan bahasa yang paling penting.. bahasa akhirat.. BAHASA AL-QURAN.. terlalu sibuk ajar anak A B C.. terlupa ALIF BA TA. terlalu sibuk ajar sing a long.. terlupa ajar selawat nabi.. terlalu sibuk cerita kisah bedtime story. terlupa cerita kisah2  nabi. 

aku pun ibu muda, muda la sangat. yang masih lagi bertatih mencorak amanah ALLAH.. aku cuma harap anak2 aku nanti pandai seimbangkan dunia dan akhirat. INSYAALLAH.. sapa yang xnak ye dok? kredit untuk kita di SANA nanti kann..

Alhamdulillah.. syukrii budak yang cepat belajar.. insyaALLAH berpanjangan hendaknya.. 
aku bersyukur sangat dah dok ngan mak aku ni. sebab mak aku memang menitik beratkan tentang agama. kalau aku masih lagi di bandar.. aku pun xpasti bagaimana corak aku mendidik syukrii dan adik2 dia nanti.. aku ni bukanlah alim sangat. suami aku pun. dahla masing2 bekerja.. tapi bila ada opah syukrii.. sekurang2nya mak aku ingatkan aku apa yang tak patut dan patut dalam pembesaran anak2 secara rohani. acewahh... sayam mak ketat2. Hajjah sabariah gittew.. 
syukrii bila nak start makan.. dia dah tahu angkat tangan untuk berdoa. kadang2 ummi pun lupa. taunya BISMILLAH.. hehe. tapi dia yang ingatkan. angkat tangan baca doa makan. malu sudah ngan budak umo 11bulan tu. hahaha..

oleh sebab dia selalu tengok orang solat. nampak je sejadah. dia pegi sujud kat sejadah tu.. alahai.. comel betoi.. !! 
okeh.. tu jela nak bebel kot.. hihi
tepek sekepim gamba budak kuat makan.. risau opah tengok dia kuat makan. takut obes katanya. haha.



ummi makan nasik briyani..kueng sikit rasanya. apapun ALHAMDULILLAH.. 



tetiba je masuk gambo makan. hahaha.. saja nak tepek gamba buat penyeri. kohkoh.


ok.. ~cyaa~
salam.

10 comments

  1. boleh tahan lagi kalau bangga anak pandai skeaping.. kalau bangga anak nyanyi sedap masuk idola kecil lagi haru T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. tu dah kes parah... hahaha

      Delete
    2. tang idola kecik yg di banngga tu kenot brain la.. kecik2 da di ajo tkinja2 cmtu -_-

      Delete
  2. Itu lah tu, even I kat sini pun kami still cuba sedaya ajar bahasa melayu kat JJ, tapi kena fair jugak ngan bapak dia untuk ajar jugak bahasa belah sana. Tapi seriously, kat Germany ni orang tak heran pun bahasa Ingeeris, depa lagi respeck kalau I cakap bahasa ibunda ngan anak2.

    Insya Allah kat kampung nnt I nak JJ pulun ikut Oma dia pi usrah hahaha boleh? Tapi dia ni sikti2 minta I jampi Bismillah tiup kalau dia sakit ker jatuh ker, dah salah guna dah tu.

    ReplyDelete
  3. hmm.. mmg ada spesis mak bapak cam gini.... bangga la sgt kan anak2 kecik2 dah pndai speaking... yg dok kat luar negara pun xde eksyen cam gitu ..kan kan.. huhu

    ReplyDelete
  4. hehehe..biasala kak..bunyik anak speking tu rasa luas lobang idung..muhahahaaa..
    tp itula ilmu agama pula dilupakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ang budget muda sgt pnggil mell kak..muahaha..

      Delete
  5. Kena seimbngkan kedua duanya kan puan mell.. ^_^

    ReplyDelete
  6. yg penting kene seimbang dan bahasa ibunda kita mmg kena dahulukan

    ReplyDelete
  7. betui tu..akhirat lagi utama..kena seimbangkan dengan dunia atau lebihkan akhirat dulu..maknanya belajar bahasa arab lg baguih dr skepim kan..:)

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..