wajarkah berkongsi masalah di blog?

Assalamualaikum..

pernah di landa masalah? terasa ingin meluah.. tapi pada siapa?.. ye.. da tentulah pada ALLAH maha pencinta..
maksudnya di sini.. selain tu.. mesti ada meluah kat sesiapa kan? pada mak mungkin.. atau ayah.. atau adik beradik atau jugak kengkawan.. jerit2 kat tepi pantai.. dan mungkin pada belog caranya.. ke.. luah emosi kat sinar pagi? ekekeke..

dulu.. aku ada jugakk luah masalah kat blog.. tapi masalah remeh temeh je pun.. masalah berat.. idak la kot..

sekarang... aku nak kongsi masalah nie.. masalah aku.. aku suka memendam.. masalah aku aku susah nak percaya sesiapa.. masalah aku.. aku susah nak kongsi masalah aku ngan sesiapa.. hatta emak aku sekalipun..
bila aku ada masalah.. aku akan usaha selesaikan sendiri.. atau memendam sendiri. selalunya yang membabitkan perasaan..
aku biar perasaan aku ketika itu berlalu begitu saja...
hakikat sebenar.. aku nak sangat kongsi masalah ngan emak.. atau sahabat.. suami? memang selalu aku kongsi ngan dia.. tapi ada sesetengah perkara aku memang tak boleh luahkan pada dia.. kadang2 tu melibatkan banyak pihak.. jadi aku tak mahu menyusahkan dia..

mungkin sejak kecik aku kakak2 yang jaga sebab mak bekerja.. bila sekolah pulak.. masa aku banyak di habiskan di asrama.. jadi aku jarang luahkan apa2 pada emak.. lagi pulak aku tak mahu membebankan hati  tua emak aku tu.. bila aku bukak je mulut.. nak kongsi permasalahan aku.. spontan tu lidah aku terkelu..

sahabat..sebenarnya aku punya sejarah pahit dalam bersahabat.. aku fobia untuk hulurkan persahabatan yang akrab di mana aku boleh berkongsi segala masalah ngan dia..
sejarah pahit tu.. masa tu aku sayang sangat kawan aku nie.. segala2 aku kongsi ngan dia.. tapi satu hari dia di bawa jauh dari aku.. sejak itu aku tak lagi ketemu dia..
sedih sungguh rasa hati ini.. peristiwa itu terjadi ketika aku berumur 6 tahun.. harap maklum!.. bhahahahaha..
serius.. baik macam mana pun aku.. aku tetap hanya boleh menjadi seorang pendengar atau penasihat yang baik.. tapi bukan sahabat yang akan berkongsi masalahnya.. maksud aku.. aku tetap  tak boleh cerita masalah aku kat dia.. huuwaaa.........

jadi.. perlukah aku luah pada belog? sekali gus anda pembaca sekalian menjadi penasihat aku? boleh ker?






memang tak laa................ aku tetap pendam sendiri kottt............... dan mengadu dekat yang ESA..
tapi ALHAMDULILLAH... sekarang si kecik dalam perot ni macam memahami ibu dia.. bila aku sedih.. dia akan kick seolah2 dia mengerti.. oh.. anakku... engkaula pengubat hatiku yang sedang dukee.........






note : terima kasih sudi membaca.. muehehe... :p xde ide nak wat entry weyh.. sorry aaa.. 


update : thank buat yang mendoakan pakcik.. Alhamdulillah.. beliau dah discharge hospital.. sekarang kat rumah.. masih berehat.. jd, driver aku sekarang masih lg incik suami.. hehehe

21 comments

  1. lol..bnyk sebenarnya aku nak komen ni makcik..tapi sampai tang masa umur 6 tahun tu, elok2 aku baca dengan serius..terus aku mengkekeh gelak..ilang idea nk komen..takpa..kalau idea datang balik nanti aku sambung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bhahaha... seyez weyh.. tinggal kesan mendalam tu.. sampai aku fobia.. kahkah.. tape pakcik.. kumpul dulu ide mengomen ko tu.. aku setia menunggu.. kihkih..

      Delete
    2. aku datang balik..hahaha..

      awat ko lagu tu makcik..bunyik cam forever alone dah aku rase..cian ko..kalau pendapat aku, kat blog ni aku taknak kongsi masalah peribadi aku..aku nak tulis benda best2, hepi2 je..bagi org seronok jugak..masalah simpan sendiri..

      tapi tak salah pon nak share..sharing is caring wat..haha..better ko kena ada sorng pendengar la..malangnya aku pon takda tempat nak luahkan perasaan selain bini aku..haha..tak semua bleh luah gak kat dia..aku paham mell apa ko rase..

      so diam2 jela kesimpulannya..habis citer..haha..

      Delete
    3. selamat datang balik.. hahahaha..


      kannn.... sekarang ko paham kan.. memang la bnyak yg aku luah kt laki aku.. tp ade sesetengah tu xleh luah gak kan.

      skrg pendengar aku bby lam perot ni je la.. mintak2 beliau tak stress dengar pemasalahan ibu dia.. hahahaha..

      diam is better.. ececehh...

      Delete
  2. akkk, situasi kita sama. tapi bila nak luahkan dalam blog , tak eti nak wat ayat bunga2 x eti nak luah kan pulak.. ayoyo

    ReplyDelete
    Replies
    1. tau tape ikin... pahtu kan.. dah karang2.. mula2 ok.. pahtu lepas ke laut ide menulis bunga2.. hahaha

      Delete
    2. akk, hehe sama2 peh tu last2 tersve kat draff je.. :D

      Delete
  3. sweet la baby kak mell. semoga dia jadi anak yang menyenangkan hati ye suatu hari nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye mai.. Alhamdulillah.. setakat ni xde problem lg ngan si kecik nie.. amin.. mudah2an dia menyenangkan hati semua orang bila dah lahir nanti.. :)

      Delete
  4. mell., kelakar pulak aku baca part 6 tahun tu! x sangka memori psahabatan zaman 6tahun ko mberi kesan trauma ye kehkeh.,

    ReplyDelete
    Replies
    1. kehkeh.. Trauma sampai aku lupa nama and rupa dia.. Hahaha..

      Delete
  5. serius masa umur 6 tahun? mmg sahabat sejati la nih. hehe..

    seeloknya pd Dia la tempat utk mengadu & memohon pertolongan. sporting lar baby mell. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. xsejati mana la chic na. Lost kontek trus. Sobs2. :p

      ye. Betul 2..

      Bby mmg baik. Sayang beliau!

      Delete
  6. wah! lamanye dila xjenguk blog ni..sbuk..huhu..blog mkin cntik...;) sht kn? baby sht? hihi..
    dila pun xreti nk luahkn prasaan kt mak..malu pun ada..dlu pendam kt hati je..skrg smua luah kt suami n Allah..br rasa lega..kt blog pun malu..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. Ibu dan bby. Sehat2 aje..

      Itu la kan. Segan nak luah kt blog. Kihkih.

      Delete
  7. anda ada masalah? cerita kt i k. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah telah diselesaikan. Sekian makasih. Hahaha.

      Delete
  8. Kau jangan nak fikir yg berat2 Mell. Nanti baby dalam perut turut stress. Hehe. Dea pun tau risaukan ibu dea taw! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. yela makcik.. aku pk ringan je ye.. xnak baby stress.. kesian dia.. hahaha..

      Delete
  9. dulu sblm kawen, ada prob, sy cite kat abah,.. pas kawen cite kat hubby lak :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. okla tu ada kekuatan nak cite kat abah.. kite tak.. hehehe

      Delete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..