Pakcik...

Assalamualaikum..

aku just nak story.. tentang pakcik..
sebenarnya.. bapak mentua aku a.k.a FIL adalah ayah tiri kepada suami aku.. MIL kahwin semula selepas 2 tahun ayah kepada suami aku meninggal dunia.. dalam tahun 2005 camtu kot tak silap aku.. aku tak sempat kenal dengan ayah kandung suami aku..
kitaorang panggil FIL dengan panggilan pakcik jer.. aku penah la tanya kenapa tak panggil pakcik tu ayah.. suami aku cakap.. tak biasa. so, aku pun ikut je la kan..
pakcik ni masa kahwin ngan MIL beliau seorang bujang terlajak.. maksudnya tak pernah kahwin la.. pakcik ni nak kata tak hensem.. hensem macam azhar sulaiman kata orang masa muda2 dulu.. hehe.. tapi mungkin jodoh dia lambat.. ngan MIL jugak..
aku puji ketulusan cinta pakcik pada MIL.. ececeh.. seyez.. masa pakcik ambil keputusan untuk kahwin ngan MIL.. pakcik dah tau MIL ni berpenyakit.. diabetes.. tapi pakcik tetap nak kahwin jugak ngan MIL.. walaupun MIL tentunya tak boleh bagi zuriat kat dia kan.. dari saat dorang kahwin.. hari ke sehari kesihatan MIL bukanlah baik sangat.. pakcik tak penah komplen.. sakit demam MIL pakcik lah yang jaga.. tanpa rasa jemu.. MIL nak pegi mana hatta ke sabah serawak pun pakcik tetap bawa..
malah kerenah anak-anak tiri pun pakcik layan je.. tak pernah merungut mahupun komplen.. malah aku menantunya pun..
untuk pengetahuan semua.. pergi dan balik keja.. pakciklah yang hantar ambil aku.. pasal suami aku pergi keja awal.. balik pulak lewat.. jadi tugas tu pakcik yang ambil alih.. baik kan pakcik.. bukan tu jer.. kalau nak pegi mana2 pun pakcik sentiasa OK untuk hantar.. masa aku masih bertunang lagi.. kalau aku nak balik kampung.. pakcik ngan MIL yang hantar aku sampai ke perak sana.. aduhaii..
suami aku cakap dulu.. masa pakcik nak kahwin ngan MIL.. semua pakat bantah.. cuma suami aku selaku anak lelaki sulung yang sokong.. kerana suami aku tau.. pakcik akan jaga MIL dengan baik.. sekarang semua dah dapat terima.. malah rapat ngan pakcik.. pakcik dah ibarat ayah pun. aku pun dah anggap pakcik macam ayah..

jumaat lepas.. selalu pakcik akan on time ambil aku balik keja.. tapi haritu lambat pulak.. dekat 20min jugak.. last2 aku pun col.. MIL angkat.. MIL cakap pakcik tak boleh jalan.. sebelum tu memang pakcik ngadu kaki dia sakit.. luka pasal kena kuku MIL masa tido malam.. kiteorang dah bising pun suruh pegi klinik pasal takut merebak.. tapi pakcik taknak.. katanya nanti baik la tu.. sebenarnya dia taknak orang risaukan dia.. dia sakit pun dia diam je MIL cakap.. malam2 dia tidur luar sebab taknak MIL dengar dia mengerang sakit.. hurmm....


 jadinya petang tu aku terpaksa tunggu suami aku balik keja datang ambik aku.. malam tu.. aku dah mula risau.. aku syak pakcik kena diabetes.. pasal dah seminggu kot luka tu tak baik-baik.. berkali2 aku cakap kat hubby betapa aku risaukan pakcik.. beliau pun sama risaukan pakcik.. dalam kul 11 gitu.. aku dah tido pun.. suami aku kejutkan ajak tengok pakcik.. kena admit ward pasal suspek diabetes and nak kena operet buang nanah kat luka tu.. suami kakak ipar aku yang hantar dia pegi ospital.. see... semua orang sayang pakcik.. hehew..

dah pegi ospital.. tengok.. mak aih.. bengkaknya kaki.. sekarang dah tambah sorang lagi pesakit diabetes dalam keluarga ini.. kesian kat MIL.. dok nanges jer.. mana taknya.. pakcik la yang tolong pimpin dia tiap kali berjalan.. yang buat semua untuk dia.. pakcik masuk ward.. memang la MIL terasa sangat kan.. :(
aku ajak tido rumah kiteorang pun tak mau.. nak jugak tido rumah dia.. mujur adik ipar aku yang perempuan tak kerja lagi.. dia la yang temankan MIL sementara waktu..
aku pun terasa gak.. terpaksa datang keja awal sebab hubby hantarkan.. tapi arini tak.. hubby ambik cuti.. sebab pakcik operet harini..

pakcik ngan adik ipar aku..dan aqil.. cucu kesayangan beliau..

sekarang kan kat FB heboh kisah suami yang sanggup jaga isteri ketika sakit..
aku tak perlu contoh lain.. cukupla pakcik.. yang sanggup buat apa saja untuk isteri beliau..
aku harap suami aku pun teruskan bersikap seperti pakcik..



moga pakcik cepat sembuh!.. doakan beliau ye kengkawan..


note : panjang pulak story aku.. pakcik buat aku teringat ngan ayah aku.. nak balik kg lgi pulak rasa.. T__T




26 comments

  1. moga pakcik cpt sembuh.. bkn sennag kita nak jumpa org yg mcm pakcik skrg ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la.. susah nak jupa org cam pakcik.. amin...

      Delete
  2. pakcik the great..get well soon..

    ReplyDelete
  3. baiknya pak cik mell. moga dia cepat sembuh.

    ReplyDelete
  4. Get well soon untuk FIL kau, Mell! Sedih pulak entry ni aku baca. Sbb cara kau cite FIL kau tu baekk sangat. Kalau aku, aku pun leh terasa. Sbb kalau dah gi balek keje dea yg anta & amek kau, mesti kau agak rapat ngan dea kan? Doakan je yg terbaek untuk beliau key! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu a makcik.. terasa la jugak.. sekarang aku kena g opis sejam awal tau.. ikut waktu keje hubby aku lak.. balik lewat setengah jam.. mybe lama jugak la kaki dia nak baik kn.. tape la.. bia dia rest bnyk2.. huhu..

      Delete
  5. semoga pakcik cpt sembuh ye mell..

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye..
      mell, blog yg lg 1 tu comellah :D

      Delete
    2. alamak! Ko skodeng sana chuu. Haha. Malu kot weyh.. (kunon) :D

      Delete
    3. alamak yeke!., oke2 x skodeng lagi dah..
      *angkat tgn serupa baca ikrar :P

      Delete
    4. skodeng la chuu.. tp diam2.. syyyhh.. hahaha..

      Delete
  6. mell, aku doakan spy cepat sembuh ye.. :)

    ReplyDelete
  7. mg pakcik cepat sembuh dan penyakitnya terkawal...

    ReplyDelete
  8. ececece..dia pon renovate 'rumah' nmpk? jeles letteww..hahaha..anyway thanks ya mell. semoga pakcik cepat sembuh . aminn

    ReplyDelete
    Replies
    1. alang2 menyeluk pekasam namanya.. hahaha... sokey.. amin2.. pakcik dah discharge.. Alhamdulillah..

      Delete
    2. oh..alhamdulillah..selamat semua

      Delete
  9. salam kenal sobat :)
    di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..