cara yang berbeza


syukrii semalam officially dah berumur 7 bulan.. dia dah start makan around 3weeks ago..
tapi.. ada masalah sikit dia ni.. dia kuat makan. memang salu tak cukup aje.. padahal dah sendawa kot.. masalah syukrii bila dah start makan ni. dia buang air besar 2 hari sekali pulak.. risau..
padahal aku start dengan puree buah pun. dah buat 4 day rules tu.. apapun xpelah.. janji dia membuang ye dak.. tapi aku perasan kalau dia makan puree cauliflower.. dia membuang hari2.. tapi kesian lah.. kang jemu dok makan kubis bunga je ari2.. ngehh..

baru lepas makan.. nengok perut uncit ite.. kihkih..

btw, aku bukan nak cerita pasal syukrii makan.. walaupun ada berkait sikit2..
aku nak cerita pasal cara orang dulu2 dengan cara kita sekarang..
well, cara orang dulu2 bagi makan kita masa kecik2 lain dengan kita sekarang kan..
aku ingat dulu.. mak cerita aku baby2 dulu mak bg pisang bakaq lenyek.. sebab nak bg kenyang.. tambah mak bg aku minum air kanji..

oklah.. sekurang2nya mak bagi aku sumber semulajadi dan homemade.. hehe..tapi mak bg aku makan terlalu awal kot.. perkara ni berlanjutan ke anak2 buah aku.. tapi sampai kat syukrii aku hold dulu sampai umo syukrii 6bulan.. malah aku exstanded sampai seminggu.. mujur mak aku paham, mujur jugak kami dok sendiri.. maka, takdelah yang nak suruh makan itu ini..

ramai yamg suggest suruh bg makan nestum, aku tak xtahu lah.. kenapa ramai yang di sogok yang yang nestum ni bagus.. malah, ada yang cakap.. aku bg makan anak aku sehat je haa.. ko mak baru, mana tau apa2.. sedeyh gila.. memang la aku baru jadi mak.. tapi demi anak aku, aku usaha gali ilmu..
cari sebab dan musabab.. bukan sebab iklan kat tv..

sebab nak anak tembam.. umo anak dalam pantang. dah bagi makan nestum tu.. bila jadi apa2 baru nak menyesal.. aku bukan cakap saja2.. ni kisah betul kat kampung aku.. mak dia bg makan terlalu awal.. usus anak tersumbat.. meninggal si kecil yang baru melihat dunia itu..

bayi biasalah kalu menangis.. bukannya sebab dia lapar sangat.. 9bulan dia duduk dalam rahim kita.. berkongsi segala dengan kita.. jadi, bila keluar dia cuma nak rasa hangat badan kita.. peluk, dodoi dia.. hanya kitalah pelindung dia saat tu.. so, its normal bayi selalu menangis..
penah dengar yang bayi menangis tu sebenarnya dia berzikir? so that.. bgilah susu badan yang telah diciptakan untuknya itu selagi mampu..

kisah syukrii pulak, masa dia umo 5month gitu, pengasuh dia bagitau yang dia bg syukrii makan bubur.. aku just like.. huh! tergamam.. xtau nak kata apa.. okeh.. org mungkin kata.. alaaa... kecoh la.. bg bubur je pun.. apa salahnya bagi makan.. plis.. cari sebab dan musabab dulu.. nasi tu kan karbohidrat.. bayangkanlah.. perut dia yang selama ni minum susu jer disumbat nasik.. mesti terkejut kan.. that why.. kita kena mulakan dengan puree buah2 dulu..
the, balik aku cerita kat hubby.. dia suruh aku pesan kat pengasuh syukrii yang abah syukrii xbg makan lagi.. nanti kalau dah start makan, ummi dia akan bagi bekal..
mujur pengasuh syukrii jenis memahami.. bila bagitahu elok2.. dia paham..

akhirnya.. bila syukrii dah start makan.. aku bekalkan dia makanan.. buat minggu pertama.. aku bagi makan kat rumah.. minggu seterusnya baru bagi bekal.. tapi.. dah sudah.. puree yang aku buat tu pengasuh dia buat macam nestum. bancuh bubuh dalam botol.. aduiii..hahaha.. dia hint2 jugak suruh bg nestum..
takpelah.. nanti aku buat homemade cerelac untuk syukrii.. senangkan kerja pengasuh dia tu.. huhuhu..

selalunya bapak2 cepat kesian kat anak kan.. nak bg makan itu ini.. macam hubby aku walupun dia paham tentang pendirian aku.. dia suka usik2 nak bg syukrii makan macam2.. pahtu dok tanya2.. ini boleh makan tak? itu boleh makan tak? tak menyabo!..

anyway.. lain orang lain cara.. terpulang pada diri masing2.. cuma yelah.. kita nak yang terbaik untuk anak2 ( anak2?... macam nak tambah lagi lah.. kahkah! ).. kannn...

owh ye.. nak tau lebih lanjut pasal pemakanan anak2.. ( once again.. kihkih )
jum like page HSFFYB GROUP.

cyaa!

8 comments

  1. eh eh..bahaya tu buh makanan lam botol susu..bancuh buat mcm nestum plak..pesan elok2 la kat pengasuh..takut tersedak nanti..kita nak elakkan dari menda yg tak elok..

    makanan dulu ngan skang dah lain..dulu byk yg original lagi..skang byk dah tak ori..dulu air beras byk khasiat..tapi air beras skang byk bahan kimia..huhu..

    ReplyDelete
  2. @mama_ka0ri
    tula.. tu yg beli puting botol yg jenis bile sedut baru kuar tu.. kalu tak mau tersedak.. huhuhu..

    tu yg org skrg mcm2 pnyakit dpt..

    ReplyDelete
  3. errr takut pulak baca..

    patutla body syukrii berketui2, suka makan eh.. ;)

    ReplyDelete
  4. dulu lain, sekrg lain dear.. huhu.. hrp2 syukri xde apa2..kalo jemu pun kena la bg dia mkn cam tu.. utk keshtn dia jugak kan..mujur la dia eyak, kalo tak? ish lg naya.

    ReplyDelete
  5. @Chic Na
    ketul2 la kuat makan.. hahaha.. tapi makin melasak ni kurang naik berat..

    ReplyDelete
  6. @Deqla Manjew
    tula risau giler kalu dia x yak.. kena variasi la makan.. buah pear pun ok dia..

    ReplyDelete
  7. eh sy dulu bg jugak aiman makan nestum walaupun aiman bukan jenis yg nak makan...yelah dulu2 sy ni kawen muda mmg bodoh sikit.kurang ilmu keibubapaan ni..hehe

    ReplyDelete
  8. @Puan Kutu
    yela dulu2. ikut je org kate kan.. kite dulu pun yo2 o je ikut cre mak.. sekrg semua di ujung jari je nak cr ilmu.. hehehehe.

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..