resepi mee rebus terengganu







malam tadi kan... xde ide nak masak.. so.. tengok mee ade.. sawi pun ade..
sebelum ni ade tengok puan leya post gambo mee rebus kat fb..
macam sedap.. mati2 aku ingat mee rebus yg letak ubi tu.. kahkah..
rupe2nye mee rebus ganu style..

so aku google la cari resepi.. 
macam mee sup rupenyer.. aku bgtau en.hubby name mee tu mee rebus ganu..
en.hubby cakap org melaka pun pggl mee rebus.. lol...
hahahaha..


jom amik resepi mudah sangat nie.. sesuai untuk org2 rajin cam aku.. ahak!

mee rebus ganu style

a.k.a

mee sup


camera lemah.. kikikiki..



versi puan leya... nampak sedap kan..

bahan - bahan

 500 gm mi kuning
3 ulas bawang merah (ditumbuk)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
6 cawan air
1 sup bunjut
1 sudu besar lada hitam (ditumbuk) ~aku tak letak.. en.hubby xmkn lada itam~
3 biji telur
Ayam atau daging ~kalau ade~
1 batang lobak merah (dihiris)
Sayur sawi
Taugeh
kiub pati ayam ~ nie aku pandai letak.. nak bg lg sedap.. kehkeh~

cara-cara
~Panaskan minyak masak dalam periuk. Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau.
~Masukkan air, sup bunjut, lada hitam dan ayam or daging. Reneh dengan api yang sederhana.
~Masukkan lobak merah
~Masukkan telur dan biarkan masak tanpa dikacau.
~Masukkan sayur sawi
~Mi kuning hanya celur dengan air panas.
~siap dan hidang..
~nak sedap tambah sambal kicap.


selamat meng try..



11 comments

  1. http://liyana-fauzi.blogspot.com/2012/05/segmen-bloglist-may-june-by-yana.html

    Jom JOIN Segmen Yana:)

    ReplyDelete
  2. insyaallah yana.. law ade mase ye..

    ReplyDelete
  3. mee rebus trg ni sng je kn.. sedap plak tu.. :-)

    ReplyDelete
  4. tu la kan kak... senang dan sedap.. hehe

    ReplyDelete
  5. Pernah makan mee rebus ganu ni masa raya kat ganu, kg encek hubby tahun lepas ^^

    Tp aku tgk resepi tu sebenanye sama je cam mee sup kan? Means, aku pernah buat laa. Masa mula2 kawen dulu, masa tak pandai masak lgsung dulu.

    Ntah. Aku hentam2 je buat sup ayam (letak bhgian wing je) tyme tu. Pastu aku masukkan mee. Fuyohh! Sedapp gila! Tyme tu first tyme aku berjaya masak sedapp. Kahkah! :P

    ReplyDelete
  6. mai tak suke mee..tapi cik abg suke. hihik nty bleh bt kat dia...

    ReplyDelete
  7. liyaa- hampeh je ko kann... aku baru tau je mee sup tu mee rebus ganu.. hahak!
    aku pun main hentam je.. resepi tu aku curik en.google.. kahkah..
    bukan main aku adjust.. seb bek sedap.. hubby aku mkn berpinggan2.. sedap la tu.. kehkeh..

    ReplyDelete
  8. mai- ai pun xbape suke.. tp en.hubby suke.. yg mudah lg senang masak.. otematik jd suke kott.. hahaha

    ReplyDelete
  9. ingatkan mee rebus yang biasa tuu. macam mee sup kan.

    ReplyDelete
  10. sheda- tu la... ingat mee rebus biasa.. sekali google.. baru tau.. ahak!

    ReplyDelete
  11. Mee rebus ganu dgn mee sup ni... nampak macam sama tapi sebenarnya tak.. rasa dia xsama..(klau yg dibuat tu betul2 mee rebus la)

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..