Top 15 makanan kegemaran orang malaysia.


wahh..wah.. gambo makan!
ni adalah base dari CNN TRAVEL. punya record. 


1. APAM BALIK.

aku suka apam balik nipis.. 
ada 1 stall tepi jalan depan pasaraya BILLION. pantai remis. giler sedap weyhh.. and pakcik tu pun tak lokek ilmu tau. kalau tanya resepi. dia bagi jer. aku je tak tanya lagi. kahkah.


2. MEE GORENG MAMAK.

Aku ingat dulu kecik ayah aku selalu bawak aku g makan mee goreng mamak kedai leman. sedap kott.. walau berpuluh kedai mamak aku pegi. tetap tak sedap macam zaman kanak2 aku dulu. kedai leman tu dah takda.. 

3. NASI KERABU


ngeh~ sapo dok tahu nasik kabu weyhh... sedak ah! ado budu gi tuh.. 
aku suka jugak. tapi aku makan yang serbuk kelapa tu aku letak tepi. boley?
hahaha

4. AYAM PERCIK

pebret my hubby kot.. haha.. ada 1 gerai kat pasar ramadhan sg.way. aku suka beli situ. pasal adik yang jual tu pandai tarik perhatian. 
~ayam percik.!!... ayam percikk!!... ayam percikkk!!~
5tahun aku dok sg.way. dari dia kecik sampai besar. tiap tahun dia ada. alunan suara dia tetap sama cuma makin pecah. hahaha.

5. NASI LEMAK

Aku rasa nasik lemak patut mengungguli carta.. ni.. depa ni tak research betul2 lah.. hahaha


6.  ROTI JOHN


roti john!. lama tak makan derr.. buat sendiri lagi best. marbelesss!

7. RENDANG


teringat rendang arwah mak mertua aku. sedap.. rinduuu.. T__T

8. KUIH MUIH 


opcos la kuih muih ni pemes.. makanan sampingan katanya.. hehe

9.  NASI KANDAR



kalau korang lalu pantai remis.  singgah lah ke NASI KANDAR PANTAI. aku berani cakap nasi kandar dia lagi sedap dari nasi kandar kayu , pelita etc. tapi datang memang kena sabar. sebab beratur orang derr... tak percaya. jom mai!

10 .  POPIA BASAH 


Ate.. apo lah CNN travel ni.. popia bukan termasuk kuih muih ker? ate.. lantokler.. haha.. masa pregnen syukrii aku ngidam popia basah. saja nak bgitau. hehe

11. LAKSA


ni laksa aku buat tau.. hahaha.. nak resepi? klik -----> sini 
aku bangkang ni.. patut laksa dalam TOP 5.. pebret aku ni weyhhh.. 


12. BUBUR

 
bubur pun masuk list? 

13.  ROTI JALA


Pun boleyyy... pebret orang mesia jugak ni kann..

14. MURTABAK


baru tadi borak pasal murtabak ngan membe aku. ni murtabak pemes kat kuantan katanya.. 
kat pantai remis pun ada murtabak sedap. aku rasa pi mana2 pun xsedap cam murtabak kat kampung aku. hehe.. seyesss hoccay. membe aku dari key el pun kata camtu bila dia rasa.

15. CENDAWAN GORENG


Xtau lak aku cendawan goreng antara peberet org mesia. hehehe



btw,  sebenarnya ada 40 peberet food orang malaysia. tapi aku shortkan sampai 15. pasal xlarat google gambar. kahkah..

apapun... ALHAMDULILLAH.. bersyukurlah kita masih di beri peluang merasa nikmat makan berbanding orang2 yang susah. nak makan apa2 pun bercatu.. kan..





8 comments

  1. oiii..laksa top 5 lah patutnya.. hahaha..

    ReplyDelete
  2. to the visitor out there you gotta try our food mannnnn. Malaysia food rocks!

    ReplyDelete
  3. roti canai tak masuk list ke kak..hoho..patut mengungguli carta adalah roti canai dan nasi lemak..tp sume yg akak list tu sy suka kecuali nasik kandar...ooo sy yg kuat makan..hahaaa

    ReplyDelete
  4. apam balik no 1?? macam pelik jer..haha..

    ReplyDelete
  5. Betul tu mell..bersyukur lah kita dgn pelbagai mcm makanan yg ada..terkenang anak2 di palestin yg berebut roti...uwaaa..sob..sob..
    dalm byk2 di atas tu sy suka Laksa dan rendang..:)

    ReplyDelete
  6. terus lapo pas baca entry ni *sobs* hahaha~

    ReplyDelete
  7. semua pun ok la..tp cendowan goreng?tak patut msuk carta 15 kot..

    ReplyDelete
  8. ya Allah. Kau kuatkan lah imanku... huhuhu... menggoda habis smua menu2 tuh... nasik kerabu i likeeee...!!!

    ReplyDelete

tengkiu for komeng.. i'll catch yuu.. ngehh..